الأربعاء، 28 نوفمبر 2012

كل شى عن انتر فيو شركه فرست اوت سورس فودافون ستورز


للمتابعه على الفيس بوك 





بخصوص انتر فيو فريستهتروح تقابل السكرتيره اسمها شيماء هتقولها عندى انتر فيو ونصيحه روح 10 بالظبط عشان تخلص بسرعههتستنى عشان تتدخل الانتر فيووالانتر فيو فى فريست بينقسم اتنين first & second واحد بيكون مع امير اتش اروواحد تانى بيكون مع مدير المبيعاتومش شرط الفرست مع امير والسكند مع مدير المبيعاتلانى لو مدير المبيعات موجود بيدخلوك ع طول ليه ولو اكسبت بتتدخل على اميرولو امير موجود بتتدخل عليه وبعد كده ع مدير المبيعاتولو المدير مش موجود وامير بس الى موجود بتعمل مع امير الانتر فيوولو اكسبت بيتصلو ف خلال 10 ايام تروح تعمل السكندانا حبيت اعرفكم الدنيا ماشيه ازاى عشان مش تبقى محتارينمقابله امير**لازم تتبع الخطوات دى عشان هما عالم ممله قوى قوى بس حقهم لانك بتمثل الشركه نفسهااول شى تخبط على الباب براحه وتروح فاتحهيقوم يسلم عليك تروح مسلم عليه بحراره وتبين ليه الاهتمامهتقعد معاه هيقولك ازيك وممكن يقولك كلمنى عن نفسك وهتبقى كل شى بالعربى مش انجلشالانجلش ده ف الاخر هقولكم ايه حكايتهبعد كده هيسئلك اسئله عن السيلز وهتكون زى دى بالظبط وهيسئلك منها سؤال او اتنينتعرف ايه عن المبيعات (السيلز)؟؟؟ : 1

المبيعاتهيا شامله كل شئ من بيع واقناع وعرض مزايا المنتج الي هتبيعهوايضا التعامل باحترام معا العميل وبشياكه حتي لو مش هيشتري بس ياخدفكره حلوه عن المكان عشان يجي مره تانيه ويشتري وبرضو داخل في شغل راجل الحسابات والفلوس ويكون مسئول عنها مسئوليه كامله

2-ليه اختارت المجال دهلاني حابب المجال ده وشايف اني ممكن اطور نفسي فيه وانا بطبيعتيشخص اجتماعي بحب الناس جدا وبحب اتكلم معاهم ومعا كل الطبقات والفئات من الناس انا بستمتع وانا بتكلم جدا معا الناس وببقي سعيد لو قدرت احل مشكله لحد او اقنعه بمنتج انه يشتريه3-ايهاللى يخلينى اختارك انت بالذاتلاني شايف في نفسي المهارات الي تخليني اخد الوظيفة دي انا مستمع جيدوصبور وهادئ وعندي مهارات اجتماعيه وقادر علي التواصل معا الناس بشكل جيد وممكن اشتغل تحت اي ضغظ بالاضافة اني حابب المجال ده وحاسس اني هئدي فيه وممكن اطور من نفسي فيه4-هتضيفايهللشركه

هحاول اني ازود مبيعات الشركه من خلال مهاراتي في البيع والاقناع واحترام الزباين وبرضو في التواصل معا كافه انواع الزباين باحترافيه عاليه ومن خلال عمل لينك بيني وبين التيم ورك بتاعيوالاحترام المتبادل بينا وتفاهمنا في الشغل .بعد كده هيقولك مستواتك ايه ف الانجلش هتقوله مستواكهيقولك طيب ورينىهيروح مديك قطعه انجلش يقولك اقراء بصوت عالىوبعد ماتقرائها هتلاقى سؤالين تحتهاسؤال منهم هيقولكلو العميل غضبان هتعمل ايه:؟What will you do if the customer abused؟؟i will try to make him calm down by listening to him carefully and talking to him in a polite wayi will try to be calm with out any stirring reactionI'll be good listener to him- let him to explain all the problem to me- I'll take my steps to solve this problem and following with the customer till solve it and reach his satisfaction- after that I'll take all my steps to avoid this problem in the futureوسأحاول أن اهدئه من خلال الاستماع اليه بعناية ، والتحدث معه بطريقة مهذبة-- سأكون مستمعا جيدا له-- ادعه يشرح كل المشكلة لي-- سوف اتخذ خطوات لحل هذه المشكلة ، واتابع مع العميل حتى تحل المشكله واصل الي رضاه-- بعد ذلك سوف تتخذ كل ما عندي من الخطوات لتجنب هذه المشكلة في المستقبل

لو قالك رد عربى الرد موجود اهوه قالك انجلش يبقى برده مكتوبوالسؤال التانى هيقولك اكتب بيزنس مسج بخصوص مشكله العميل الى ف القطعهوالقطعه الى جاتلى كانت بتقولوانت شغال ف الفرع بتاعك جالك عميل غضبان جداعشان الفاتوره بتعتها عاليه قوى قوى وهو مش عمل مكلماتوطلب منك تعمل ليه اعاده حساب لفاتورههتعرف القطعه دى من كلمه invoice , billوهيبقى السؤالين الى تحت القطعه لو العميل غضبان هتعمل ايهوتانى سؤال اكتب مسج للاداره عشان تحل المشكلهملحوظه مهمه جدا جدا جدا جدا امير ياجماعه هيرخم قوووووووووىاوعى حد يتنرفزممكن يسئلك سؤال وتجوبه ويقولك جوبنى اوعى تقوله انا جوبتك اوعىلازم تروح مجاوب تانى من الاولوتبتسم وهو بيضيقكلانه هيرخم وهيحسسك انك مرفوووووضبس ده بيشوف رد فعلكوبعد مايرخم هيقولك انا خلصت عندك اسئله هتقوله لاء مرسيه لحضرتك او مرسيه لوقت حضرتكهيروح قايم مسلم عليكسلم عليه بحراره قويه عشان مش يحس انك مخنوق منهولو عملت كده يبقى انت اكسبت معاهسكند انتر فيو ده بقى والله مش عارف ايه مخ المدير المتخلف دهالراجل ده الى هنصحك بيه انك تكون دقيق ف الكلام قوى واوعى تقول حاجه غلط اوعى تكتر معاه ف الكلام كلامك يبقى بعداد وحسابولو عملت كده يبقى مبروك عليك شغلك ف فودافون ستروز

مقابله امير**لازم تتبع الخطوات دى عشان هما عالم ممله قوى قوى بس حقهم لانك بتمثل الشركه نفسهااول شى تخبط على الباب براحه وتروح فاتحهيقوم يسلم عليك تروح مسلم عليه بحراره وتبين ليه الاهتمامهتقعد معاه هيقولك ازيك وممكن يقولك كلمنى عن نفسك وهتبقى كل شى بالعربى مش انجلشالانجلش ده ف الاخر هقولكم ايه حكايتهبعد كده هيسئلك اسئله عن السيلز وهتكون زى دى بالظبط وهيسئلك منها سؤال او اتنينتعرف ايه عن المبيعات (السيلز)؟؟؟ : 1

المبيعاتهيا شامله كل شئ من بيع واقناع وعرض مزايا المنتج الي هتبيعهوايضا التعامل باحترام معا العميل وبشياكه حتي لو مش هيشتري بس ياخدفكره حلوه عن المكان عشان يجي مره تانيه ويشتري وبرضو داخل في شغل راجل الحسابات والفلوس ويكون مسئول عنها مسئوليه كامله

2-ليه اختارت المجال دهلاني حابب المجال ده وشايف اني ممكن اطور نفسي فيه وانا بطبيعتيشخص اجتماعي بحب الناس جدا وبحب اتكلم معاهم ومعا كل الطبقات والفئات من الناس انا بستمتع وانا بتكلم جدا معا الناس وببقي سعيد لو قدرت احل مشكله لحد او اقنعه بمنتج انه يشتريه3-ايهاللى يخلينى اختارك انت بالذاتلاني شايف في نفسي المهارات الي تخليني اخد الوظيفة دي انا مستمع جيدوصبور وهادئ وعندي مهارات اجتماعيه وقادر علي التواصل معا الناس بشكل جيد وممكن اشتغل تحت اي ضغظ بالاضافة اني حابب المجال ده وحاسس اني هئدي فيه وممكن اطور من نفسي فيه4-هتضيفايهللشركه

هحاول اني ازود مبيعات الشركه من خلال مهاراتي في البيع والاقناع واحترام الزباين وبرضو في التواصل معا كافه انواع الزباين باحترافيه عاليه ومن خلال عمل لينك بيني وبين التيم ورك بتاعيوالاحترام المتبادل بينا وتفاهمنا في الشغل .بعد كده هيقولك مستواتك ايه ف الانجلش هتقوله مستواكهيقولك طيب ورينىهيروح مديك قطعه انجلش يقولك اقراء بصوت عالىوبعد ماتقرائها هتلاقى سؤالين تحتهاسؤال منهم هيقولكلو العميل غضبان هتعمل ايه:؟What will you do if the customer abused؟؟i will try to make him calm down by listening to him carefully and talking to him in a polite wayi will try to be calm with out any stirring reactionI'll be good listener to him- let him to explain all the problem to me- I'll take my steps to solve this problem and following with the customer till solve it and reach his satisfaction- after that I'll take all my steps to avoid this problem in the futureوسأحاول أن اهدئه من خلال الاستماع اليه بعناية ، والتحدث معه بطريقة مهذبة-- سأكون مستمعا جيدا له-- ادعه يشرح كل المشكلة لي-- سوف اتخذ خطوات لحل هذه المشكلة ، واتابع مع العميل حتى تحل المشكله واصل الي رضاه-- بعد ذلك سوف تتخذ كل ما عندي من الخطوات لتجنب هذه المشكلة في المستقبل

لو قالك رد عربى الرد موجود اهوه قالك انجلش يبقى برده مكتوبوالسؤال التانى هيقولك اكتب بيزنس مسج بخصوص مشكله العميل الى ف القطعهوالقطعه الى جاتلى كانت بتقولوانت شغال ف الفرع بتاعك جالك عميل غضبان جداعشان الفاتوره بتعتها عاليه قوى قوى وهو مش عمل مكلماتوطلب منك تعمل ليه اعاده حساب لفاتورههتعرف القطعه دى من كلمه invoice , billوهيبقى السؤالين الى تحت القطعه لو العميل غضبان هتعمل ايهوتانى سؤال اكتب مسج للاداره عشان تحل المشكلهملحوظه مهمه جدا جدا جدا جدا امير ياجماعه هيرخم قوووووووووىاوعى حد يتنرفزممكن يسئلك سؤال وتجوبه ويقولك جوبنى اوعى تقوله انا جوبتك اوعىلازم تروح مجاوب تانى من الاولوتبتسم وهو بيضيقكلانه هيرخم وهيحسسك انك مرفوووووضبس ده بيشوف رد فعلكوبعد مايرخم هيقولك انا خلصت عندك اسئله هتقوله لاء مرسيه لحضرتك او مرسيه لوقت حضرتكهيروح قايم مسلم عليكسلم عليه بحراره قويه عشان مش يحس انك مخنوق منهولو عملت كده يبقى انت اكسبت معاهسكند انتر فيو ده بقى والله مش عارف ايه مخ المدير المتخلف دهالراجل ده الى هنصحك بيه انك تكون دقيق ف الكلام قوى واوعى تقول حاجه غلط اوعى تكتر معاه ف الكلام كلامك يبقى بعداد وحسابولو عملت كده يبقى مبروك عليك شغلك ف فودافون ستروز

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق